Gettin' down under - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jos Dohmen - WaarBenJij.nu Gettin' down under - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jos Dohmen - WaarBenJij.nu

Gettin' down under

Door: josdohmen

Blijf op de hoogte en volg Jos

25 September 2011 | Australië, Sydney

Kijkend uit het raam van de auto, zie ik de laatst beelden van mijn omgeving voor me verschijnen. Het is zover, ik ga eindelijk vertrekken naar de andere kant van de wereld. Onderweg naar Schiphol zit ik al met mijn gedachten in Australië. Als ik de beelden buiten zie denk ik alleen maar over de leuke dingen die ik daar kan beleven. Eenmaal aangekomen op de parkeerplaats loop ik vrij gemakkelijk met mijn backpack naar de vertrekhal voor een laatste afscheid van papz, mamz en Jules. Aangekomen in de hal is het zoeken naar de reisgenoten waarmee ik heb afgesproken. Al snel heb ik hen gevonden en is er nog even wat familytime, voordat ik de douane voorbij loop op weg naar mijn avontuur. Het afscheid was even slikken maar wetend dat ik ook van hen steun voor mijn reis krijg geeft mij het toch ook een goed gevoel.

De vliegreis is heftig. Het zijn lange vluchten inclusief nog enkele wachttijden tussen de vluchten door. Daarnaast mag ik gedurende de vlucht tussen Amsterdam-Londen-Singapore niet roken. Gelukkig is me dit reuze meegevallen maar dat is ook een beetje te danken aan een verkoudheid die ik heb opgelopen de dag voor vertrek. Na 36 uur is dan eindelijk de bestemming bereikt. Dankzij de slaappillen heb ik gelukkig nog 5 uur kunnen slapen. Sydney ligt nu binnen handbereik, alleen de douane nog door voordat ik het land binnen mag komen. Dit vind ik best spannend door de beelden op T.V. van het programma Border Security Austrlia. Ze lijken hier namelijk mega streng te controleren op praktisch alles. Na de passage valt het eigenlijk allemaal reuze mee. Buiten een getrainde drugshond en een scan van de backpack kunnen we allemaal doorlopen.

De chauffeur van de shuttlebus staat al op ons te wachten. Op weg naar het hostel krijg ik de indruk dat het hier veel op de Verenigde Staten lijkt. Beelden van Miami die ik weleens op T.V. heb gezien lijken sprekend op deze stad. Wel is er sprake van een groot verschil. Hier rijden ze links, in voornamelijk Europese wagens en rekenen ze in kilometers. Kortom beschrijf ik Sydney als een Amerikaans lijkende stad bewerkt met Europese invloeden.

Aangekomen in het hostel midden in het centrum van Sydney is mijn energie op zijn laatste restjes aan het teren. Voor de reis heb ik namelijk een nacht overgeslagen waardoor slaaptekort nu toch echt parten begint te spelen. Samen met reisgenoten besluit ik nog een hapje te gaan eten. Uiteraard is de keuze voor de Mc. Donalds snel gevallen. Het eten heeft toch de nodige energie gegeven om nog even snel de straten van Sydney te ontdekken. Op mijn weg krijg ik een land voor ogen dat sfeer en rust uitstraalt. Net als Nederland komen er hier veel verschillende culturen voor. De eerste paar uur in Australië zijn een feit met nog een lange mooie tijd voor de boeg.


De tweede dag ben ik om 8 uur opgestaan. Met nog wat slaap in mijn ogen besef ik dat de eerste nacht hier een feit is. Na een snel ontbijtje vertrek ik met mijn reisgenoten naar de informatiemiddag. Hier eenmaal aangekomen bestaat het eerste gedeelte over allemaal leuke activiteiten die Australië te bieden heeft. Ook worden we op de hoogte gesteld van de gevaren die het land kent. Thuis heb ik hier ook al informatie over opgezocht. Toch zijn er nog nuttige tips uitgelegd die mij nog de nodige informatie verstrekken. De rest van de middag vervolgde zich over niet interessante zaken die hier geregeld moeten worden. Dat is weer iets voor later.

Na de informatiemiddag besluit ik nog even snel een kijkje te nemen in de haven van Sydney. Graag wil ik het bekende Operah gebouw zien. De zon is al aan het dalen en ik besluit daarom een beetje door te lopen aangezien het iets meer dan een kilometer is. Bij de haven vind ik de Harbour Bridge imposant om te zien. Omdat het Operah gebouw alleen van voor te zien is per boot of door de brug over te steken (welke behoorlijk lang is) kan ik dit nog niet matchen met de beelden van televisie. Dit staat in ieder geval nog op mijn verlanglijstje.

Stappend vanuit de zonnige haven in de schaduw van de stad is de temperatuur behoorlijk gedaald. Zo slim als ik was, heb ik alles meegenomen behalve mijn jas. Ik weet nu dat ik deze niet teveel moet vergeten en heb weer een gebruikelijk lesje bijgeleerd.

Aangekomen bij het hostel tref ik mijn reisgenoten. Samen besluiten we Sydney onveilig te maken door deel te nemen aan een kroegentocht in een party bus voorzien van discolampen, een dj en de hele ambiance eromheen. Tijdens deze tocht heb ik me goed geamuseerd met de groep, maar ook met o.a. een Nieuw-Zeelander die hier voor een weekend is om te feesten, een Oostenrijkse die een maand hier vakantie viert, Italianen die geen goed engels kennen, een Finse die vanuit Amerika nog even doorvloog naar Australië om te genieten en een Engelsman die samen met een Ier behoorlijk in de olie zit. Het is een leuke avond geweest die eindigde op een lange terugweg lopen omdat de bus al was vertrokken.


De volgende morgen hebben we uitgecheckt (omdat er gewisseld van kamer moest worden want ik heb nog 3 nachten bijgeboekt om nog een beetje te acclimatiseren). Vandaag ga ik mijn Australische C.V. opstellen en kom tot de ontdekking dat er hier een heel andere opzet is als de Nederlandse. Mijn vooraf bewerkte Nederlandse C.V. heb ik daarom ook maar niet meer gebruikt.

Na deze aan mij zelf opgelegde verplichte handelingen ben ik met Marius en Tibor (2 reisgenoten) nog even gaan genieten in de haven. Het is hier druk en het weer is ontzettend lekker. Met een temperatuur van ongeveer 30 graden heb ik niets te klagen. We genieten daarom met ons drieën nog even van een drankje in de warme stralen van de Australisch zon.

Teruglopend naar het hostel hebben we nog wat eten gekocht. Vandaag zullen we gaan koken, spaghetti bolognese om precies te zijn. Het is uitgelopen op een lekkere maaltijd waarbij onze ogen toch wat groter als onze mond blijken te zijn. Gelukkig vinden enkele reisgenoten die nog trek hebben het geen probleem om ons te helpen met de laatste beetjes. Deze avond heb ik rustig vertoefd en vind het jammer dat de dag snel geëindigd is.


Op het moment dat ik wakker wordt, heb ik geen idee hoe laat het is. Ik kijk op de klok en zie tot het al half 11 is. Ik merk dat mijn lichaam toch nog de nodige energie heeft nodig gehad om de jetlag te boven te komen. Gelukkig voel ik me voor de rest wel fit en ben naar onder gegaan voor een ontbijt.

Terug op de kamer is de Fransman die ik gister had gesproken al op weg naar Nieuw-Zeeland, de andere was ook al weg. Marius die ook bij me op de kamer ligt begint ook met ontwaken. Onder heb ik advies gekregen van een Engelsman welke plaatsen in Sydney ik zeker moet zien. Met een soort van pas kunnen we tegen een gereduceerde prijs 3 verschillende activiteiten bezoeken. Marius en ik besluiten dit te doen omdat het weer niet zo warm is als de dagen voorheen.

Op weg naar de eerste activiteit kopen we in de supermarkt een stokbroodje met kipfilet. Sydney is namelijk vrij prijzig want dit kost ons al 3 dollar per persoon. Omdat de eerste activiteit bij een andere haven ligt als de Sydney harbour, besluiten we daar ons broodje op te eten.

Na te hebben genoten van het broodje, brengen we een bezoek aan het Sydney Aquarium. Hier zitten meer dan 12.000 verschillende vissoorten. Het verschilde van hele kleine vissen en de mafste creaties tot grote haaien. Het is een prachtig aanblik omdat er grote glazen tunnels door het bassin lopen. Buiten aangekomen blijkt het al tegen 4 uur te zijn. De andere activiteiten besluiten we dan ook om morgen te doen. Het wordt dan namelijk weer slecht weer. Met een jas aan vervolgen we onze weg naar het hostel.

Aangekomen bij het hostel zitten Tibor en Anouk met 2 jongens te praten. Wij besluiten om hen te vergezellen en het blijken Australiërs te zijn. Ze zijn heel gastvrij en gezellig om mee te praten. Steeds meer reisgenoten uit Nederland komen erbij zitten. Het is gezellig en er wordt gezongen. Op een gegeven moment is het bier van de jongens op. Omdat wij hebben meegedronken hebben we bij elkaar gelegd om nog wat extra bier te halen. Samen met een van de Australische jongens ben ik naar de Liquor store gegaan om nog een tree te halen. Onderweg vragen we elkaar naar gebruiken in Nederland en Australië. Terug gekomen bij het hostel ben ik buiten bij een andere groep (een paar Duitsers en Engelsen, een Fransoos en een Amerikaan) en Anouk te gaan zitten. Hier heb ik de rest van de avond doorgebracht. Het is heel gezellig geweest, met een hoop flauwekul en geschater. Wederom is een leuke dag in Australië aan me voorbij gevlogen…



  • 25 September 2011 - 08:04

    Süzannne:

    Wat een verhaal, kan niet wachten tot de volgende.. Goed om te horen dat je het naar je zin hebt :).. En dat alles goed gaat..

    Op naar ut volgende verhaal..

    xje suzanne

  • 25 September 2011 - 08:05

    Vicky:

    hey mupke,
    fijn om te lezen dat alles goed met je gaat!
    Gevaren van Australië?... heb je gezegd gekregen dat je niet onder golfplaten mag slapen? Jammer...krijgen we daar geen filmpje van... hahaha
    Enjoy your adventure!
    doeidoeiiiii
    Vickske

  • 25 September 2011 - 08:18

    Mamz:

    Hee zoon,
    Wat een avonturen allemaal. Fijn om te lezen wat je allemaal meegemaakt hebt. Zal nu ook ook mensen verwijzen naar je site. Hier is het momenteel heerlijk weer. Hoorde van Steef dat zijn zoon in de haven van Sydney gewerkt heeft.
    Groetjes Mamz en de rest

  • 25 September 2011 - 13:20

    Roy:

    Goed bezig chef ;), ben blij dat je je vermaakt en dat je het goed getroffen hebt :) Hier ook nog alles rustig, we hebben contact deze weken.....

    Grtzzz

  • 25 September 2011 - 14:43

    Hub Meijers:

    Jos,
    Je eerste indrukken heb je op een goede wijze voor ons toegankelijk gemaakt. Je hebt al heel veel internationaal georienteerde mensen ontmoet en dat zal wel zo blijven gedurende de tour.wij blijven je met veel interesse volgen.
    Hub

  • 25 September 2011 - 17:11

    Kevin:

    Hey Sjef!!

    Good om te leaze dat 't allemaol good geit dao.. :) Geniet dervan, en gedraag dich ;)

    Gr Elles en Kevin

  • 26 September 2011 - 06:49

    Ceciel:

    He Jos!

    Je verhalen klinken al erg goed! Fijn om te horen, dat je het daar naar je zin hebt.
    Geniet nog van je avonturen en ik blijf je verhalen volgen.

    Groetjes Ceciel

  • 26 September 2011 - 07:23

    Jeroen:

    hey Chef,

    Mooi verhaal, goed om te lezen dat het al gelijk zo goed bevalt en dat je lekker gezongen hebt...

    grtz,

    Jeroen

  • 26 September 2011 - 09:57

    Nicole (BRB):

    Te gek Jos!
    Ik blijf je volgen.
    The time of your live!

  • 26 September 2011 - 11:00

    Rogier:

    Jos,
    Relaxt bezig, gast!! :-D
    De eerste indruk is positief... Goed dat je je talen spreekt om zo makkelijker contacten te leggen...

    Doe je ding en doe het goed!

    P.S. ...laat dat zingen nou maar zitten. (of kennen ze daar ook dubbelglas) Met een hoge octaaf (zoals ik je geleerd heb... Kumbaaaaa---yaaaaaaa miloooorrdddd Kumbaaaa---yaaaa

  • 26 September 2011 - 17:13

    Wilma :

    Hallo Jos, wat een mooi reisverslag.
    Heel leuk om je op deze manier te volgen.
    Om de zoveel tijd zo'n verslag , dan mogen er een paar dagen tussen zitten, maar niet te lang . Ik weet hoe het is kinderen ver van huis !
    Geniet ervan !
    groetjes

  • 26 September 2011 - 18:12

    Tante Ria:

    Hallp Jos
    Wat heb jij al veel meegemaakt, in die paar dagen dat je weg bent, ik zou bijna jaloers op je worden. Je schrijft het ook allemaal zo leuk, zodat het net lijkt of we er zelf bij zijn.
    Je hebt al best veel mnesen met verschillende nationaliteiten ontmoet zie ik.Je droom is nu eindelijk werkelijkheid geworden.
    Hier is het weer de afgelopen week weer `s zomers geworden, vandaag zelfs 24 gr. Ik let wel op rest van de familie en hou je wel op de hoogte van als hier iets zou zijn.
    Geniet maar lekker verder van alles, zodat wij toch nog kunnen meegenieten.
    Groetjes Tante Ria

  • 27 September 2011 - 14:15

    Roel:

    Hey joske,

    Te gek om te lezen allemaal super.have a great time!!!!!

    Grtz roel

  • 27 September 2011 - 14:16

    Roel:

    Hey joske,

    Te gek om te lezen allemaal super.have a great time!!!!!

    Grtz roel

  • 27 September 2011 - 14:20

    Roel:

    Hey joske,

    Sjiek om te lezen allemaal.en fijn dat alles ok is in het land van de awesome creatures.om maar eens een quote te doen van crocodile dundee. Heel veel succes met alles en hou ons op de hoogte.

    Cheers mate

    Roel

  • 27 September 2011 - 22:14

    Frusch:

    Eey Jos,

    Interessant verhaal man! Fijn dat je het leuk hebt daar. Amuseer je nog en ik kijk alweer uit naar je volgende reisverhaal! ( Erg interessant namelijk)

    Jos het ga je goed!

    Mzzl Frusch

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Jos

Actief sinds 01 Sept. 2011
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 44370

Voorgaande reizen:

20 September 2011 - 30 November -0001

Down Under & South/East Asia

Landen bezocht: